Balam Soto guatemalai származású újmédia-művész. Interaktív installációi közül számos azzal a koncepcióval készült, hogy egyszerre nyújtson akusztikus és vizuális élményt is. Ebben a cikkben ezek közül mutatunk be egyet.
Soto több munkájának címében is szerepel az Exp.Inst rövidítés, ami az angol experimental és instrumental kifejezés első pár betűjéből adódik össze. Ez utal a fény és a hang interaktív kombinációjára. A művész nagy kedvelője az elektronikus zenének, és azzal a céllal hozta létre az Exp.Inst.Rain nevű installációját, hogy a zenei szakértelemmel nem rendelkező, laikus látogatók is könnyen „zenélhessenek”.
A műalkotás plexiből, fából és egyéb anyagokból készült, szenzorai pedig az érintés következtében hangot és képet is produkálnak. Hogy mit jelent a „Rain” a műtárgy címében? Amikor befejeztem, éppen esett – nyilatkozta Soto a The New York Times-nak.
A médiaművész egyértelmű célja az volt, hogy változtasson a technológia és a vizuális művészet passzív élményadásán. Az Exp.Inst.Rain jól példázza, hogy Soto rátalált ennek módszerére.
Balam Soto munkáit egyébként 1991 óta kísérhetjük figyelemmel. Díjai közt tudhatja – a teljesség igénye nélkül – a Latino de Orót (2009), a Maestro címet a Vizuális Művészek Mestere díjazásban a Guatemalai Nemzeti Kongresszustól (2008), emellett hatszoros Editor’s Choice-díjas a New York Hall of Science Museum megítélése alapján (2010-2016).
Vasvári Magor
kiemelt kép forrása: The New York Times