A mesterséges intelligencia (AI) az elmúlt években jelentős hatást gyakorolt a fotózás területére. A fejlett gépi tanulási algoritmusok kifejlesztésével a mesterséges intelligencia lehetővé tette a fotósok számára, hogy jobb fényképeket készítsenek, hatékonyabban szerkeszthessék azokat, és még a kreatív folyamat bizonyos aspektusait is automatizálják.
A mesterséges intelligencia által vezérelt képszerkesztő szoftver például képes automatikusan beállítani a képek fényerejét, kontrasztját és színegyensúlyát, így látványosabb képeket készíthetünk. Ezek az algoritmusok még a nem kívánt elemeket is eltávolíthatják a fényképekről, például olyan zavaró tényezőket, amelyeket nem szeretnénk a fotón viszont látni. De mi történik akkor, ha nem egy meglévő képet szeretnénk feljavítani, hanem egy soha nem létező képet hozunk létre?
A több mint 26 000 követővel rendelkező Jos Avery Instagram fiókja alapján elsőre úgy tűnhet, hogy egészen elképesztő fekete-fehér portré fotókat készít, ez azonban nem teljesen így van. A fotók valóban bámulatosak, azonban a rajtuk szereplő emberek nem léteznek.
Avery hangsúlyozza, hogy bár képei nem valódi fényképek (kettő kivételével), még mindig nagy művészi készségeket és retusálást igényelnek, hogy fotorealisztikusnak tűnjenek. A képek létrehozásához először a Midjourney-t, egy mesterséges intelligencia által hajtott eszközt használ, majd a Photoshop segítségével kombinálja és retusálja a legjobb képeket.
Minden fotón szereplő karakternek nevet ad, és ír hozzájuk egy kitalált történetet is. Eleinte, amikor megkérdezték, hogyan készítette a képeket, vagy homályosan fogalmazott vagy azt válaszolta, hogy a munkái valódi képek és még azt is leírta milyen típusú géppel és objektívvel készítette a képet. Azonban a követőszám gyarapodott, ahogy a dicséretek száma is, így viszont a bűntudata is egyre csak növekedett. Az eredetileg mesterséges intelligencia-szkeptikus Avery végül áttért erre az új művészeti formára.
A mesterséges intelligencia fotózásban való alkalmazása érdekes kérdést vet fel azzal kapcsolatban, hogy az elkészült képek művészetnek tekinthetők-e. Míg az AI-algoritmusok minden bizonnyal egyedi módon javíthatják és manipulálhatják a képeket, végül a fotós dönti el, hogyan használja ezeket az eszközöket végső munkája elkészítéséhez.
Egyes fotósok dönthetnek úgy, hogy nagymértékben támaszkodnak a mesterséges intelligenciára egy adott megjelenés vagy stílus elérése érdekében, míg mások takarékosabban használják kreatív folyamataik egyik eszközeként. A mesterséges intelligencia bevonásának mértékétől függetlenül a fotós látásmódja, szándéka és kreatív döntései továbbra is alapvető elemei maradnak a művészet létrehozásának.
Továbbá a művészet definíciója szubjektív, és nagymértékben változhat az egyéni néző észlelésétől és értelmezésétől függően. Vannak, akik az AI által generált képeket kevésbé művészinek tekintik az emberi hozzájárulás hiánya miatt, míg mások a művészi kifejezés új és izgalmas formájának tekinthetik őket.
Zakariás Fanni
Kiemelt kép forrása: unsplash.com