Szigetvári Andrea a rezidenciaprogramban folyó munkájáról számol be januártól március végéig. Naplóbejegyzésében betekintést nyerhetünk a hangfájl gyűjtés nehézségeibe, és hogy milyen újabb ötletekkel áll elő a zeneszerző annak érdekében, hogy minél több hang kerüljön a gyűjteményébe.
Az utóbbi hetekben elkezdtem bővíteni a hangfájl korpuszaimat, és elértem, hogy százas nagyságrendről bővülve kétezres nagyságrendű hangfájlokat tartalmazó mappákkal tudjak dolgozni. A kezdeti etűdjeimet is továbbfejlesztettem, aminek során sajnos nyilvánvalóvá vált, hogy a 9 éves laptopom nem bírja el a terhelést, ezért vettem egy nagy levegőt. Pár nap múlva pedig már érkezik is egy erőgép, aminek segítségével reményeim szerint szárnyalásnak indulnak a most sokszor döcögő, akadozó folyamatok.
Az alábbi képen egy olyan szoftver kezelői felülete látható, amely 2200 rövid hangfájlból álló korpusz sokdimenziós analíziséből regresszált 2 dimenziós hasonlósági térképet mutat, amelyen a pontok egérrel való érintésével játszani lehet a hangfájlokon. A Hajas Katinkával felvett lemez hangjára is tudnak reagálni az egyes pontok, ha azok valamiben hasonlóak az éppen lejátszott hangzásrészlethez.
A gyűjtemények fejlesztéséhez nem sikerült elég lelkes BME-s hallgatót találni: A workshopon ugyan született pár hang, de ez messze nem elég többezres korpuszok létrehozásához. Így más módszerhez kellett nyúlnom a korpuszfejlesztéshez. Az egyik elektronikus zenészek és hallgatók bevonása a hangfájlgyűjtésbe, a másik pedig felvételek készítése profi zenészekkel. Az elektronikus zenészek, hallgatók részére a hétvégén feltettem egy felhívást. Profi zenészekkel pedig már túl vagyok két stúdió felvételen. Két szaxofonművésszel vettem fel a kapcsolatot, Seleljó Erzsébettel, aki a Zeneakadémián vezeti a szaxofonoktatást és Ávéd Jánossal, a MAO (Modern Art Orchestra) tagjával, aki a jazz tanszakon tanít és a BME-n is diplomázott.
Mindketten nagyszerű, nyitott, rengeteg kortárs technikát ismerő művészek. Seleljó Erzsébettel február 29-én szerveztünk egy workshopot, ahol hallgatókkal együtt tanulmányoztuk a szaxofon lehetőségeit, március 1-én pedig egy stúdióban vettem fel vele kb. 2 órányi anyagot. Ezután ezen az anyagon dolgoztam (sokat tisztítottam, vágtam, rendszereztem), majd elkezdtem kísérletezni különböző korpuszokba rendezésével (a fenti 2200 fájlos korpusz már ebből az anyagból származik). Ávéd Jánossal március 20-án tartottunk workshopot a jazzszaxofon használatáról, április 5-én pedig a stúdióban vettünk fel egy jókora anyagot.
Tervezem a két zenész bevonását a záróeseményekbe, Seleljó Erzsébet június 8-án biztos jelen lesz. Jelenleg folyamatban van egy koncert szervezése a BMC-be (Budapest Music Center), ahol reményeim szerint mindketten részt vennének.
Közben tesztelésre készen áll Szerednik László BME-s hallgató hangfájlokat MI segítségével kategorizáló audio-katalogizáló weboldala. Hamarosan elkezdjük az MI tanítását, azaz a hangkategóriák megadását sok-sok feltöltött fájlhoz, aminek alapján később már az MI alapján az oldal önállóan tudja kategorizálni a hangokat.
Fáy Ambrussal a vizualizációs munka előkészületeinél tartunk, a hangfájlok metaadatainak kinyerésén és továbbításán dolgozunk jelenleg. Mindeközben pedig készülök egy újabb előadásra: április 26-án, a Szellemi Tulajdon Világnapján tartott konferencián fogok előadni a témámról.
Szigetvári Andrea
Kiemelt kép, fotók: pexels.com, Szigetvári Andrea