A motion capture kezdete a filmtörténetben

„Gyakorlatilag olyan, mintha bábú és bábjátékos lennék egyszerre” – Andy Serkis

A kezdetekben a motion capture technikát orvosi alkalmazásra találták fel, később megjelent kezdetleges formában videójátékokban, majd a Gyűrűk Ura bevezette a filmművészet világába is. A színész Andy Serkis a korszakalkotó trilógia egyik szereplőjét, Gollam-ot, egy motion capture által generált szereplőt alakított, amivel az egész filmvilágot megváltoztatták.

Eric Saindon, aki a Gyűrűk Ura trilógia vizuális effektjeiért volt felelős, úgy nyilatkozott Gollam megalkotásáról, hogy úgy építették fel a technológiát, ahogyan a karaktert alkották. Más CG lényektől eltérve valódi szereplőként jelent meg a képernyőn, s mivel egy színész alakította, így látható, ahogy az apró vonások megjelennek az arcán, mozgásán, amitől egészen életszerűvé válik a filmben. Ez úgy jöhetett létre, hogy egy csontvázat alkottak meg, és erre helyezték rá az izmokat, s így teljes hasonlósággal jelenítették meg az emberi izommozgást.

New Line Cinema/Warner Bros

A filmek megjelenésének előrehaladtával sokat gazdagodott a karakter megformálása, különböző részletekkel látták el, mint a bőrén megjelenő ráncokkal. Az első két rész készítésekor utólag adták hozzá a motion capture technológiát a már felvett filmjelenetekhez, azonban a harmadik filmnél eljutottak addig, hogy Andy Serkis alakítását élő időben tudták motion capture-el rögzíteni, így jóval pontosabban lehetett átadni színészi alakítását. Azóta a CGI és a motion capture is rengeteget fejlődött a filmekben, akkoriban kevésbé a technológia volt előtérben, inkább Serkis színészi játéka. A későbbiekben, például A majmok bolygójában Serkis játékát már modernebb technológia közvetítette.

Elengedhetetlen, hogy a művészi kifejezés és a technológia egyszerre játsszon szerepet a CGI használatakor. Ma már senki nem olyan színészi játékot vár el, mint ami az ókori görög színházakban volt látható. A művészet eszközei is folyamatosan változnak, régi és új elemek kapcsolódnak össze egymással. Gollam karaktere esetében egy addig nem létező módszerrel teremtettek egy figurát, Andy Serkis megragadó színészi játéka nélkül valószínűleg nem keltett volna ekkora érdeklődést az újítás, és nem terjedt volna el ez a módszer az egész filmiparban.

Nagy Tímea

Források: Vulture – How Lord of the Rings’ Gollum Changed the Course of Special Effects, Wired – Andy Serkis Breaks Down His Motion Capture Performances