A World Soundscape Project célja a hangok gyűjtése, megőrzése és védelme, valamint az élettani hatásának kutatása. Az ökológiai hangművészet a környezettani problémák iránti elkötelezettséget hangsúlyozza, különböző formákban megjelenítve, mint például elektronikus zene, installációk vagy helyspecifikus alkotások.
Mi az akusztikai ökológia?
„Az ökológia az élő organizmusok és környezetük kapcsolatának tudományága. Ennélfogva az akusztikai ökológia az a tudomány, amely a hangok kapcsolatát vizsgálja az élettel és a társadalommal.” – foglalja össze R. Murray Schafer kanadai zeneszerző, aki 1972-ben a Simon Fraser University keretében öt kutató munkatársával létrehozta a World Soundscape Project-et. Fő tevékenységük a hanggyűjtés, azok elemzése, kutatás és publikálás (könyv, cd, lemez), melyeknek eredménye több terület hangtájának gyűjteménye: The Vancouver Soundscape, European sound diary, Five village soundscapes. A kutatások bizonyítják, hogy települések sajátos, egyedi hangkörnyezettel rendelkeznek. Ez szoros kapcsolatban áll az ottani élettel, az ott zajló eseményekkel és tevékenységekkel.
Három történet a hangvédelemről
A World Soundscape Project és alapvetően az akusztikai ökológia kiemelt szerepe a természetes hangkörnyezetek megőrzése és védelme. Az urbanizáció nagymértékű térhódítása egyre veszélyezteti a természetes hangtájak eredeti mivoltját. Erre erősít továbbá a globális felmelegedés, mely rengeteg élőlény pusztulását és a természeti örökség átalakulását okozza.
A 60-as években a japán Környezetügyi Minisztérium 100 Soundscapes of Japan címmel projektet hirdetett a szigetország helyi közösségének legsajátabb hangtájainak kiválasztására. Az első helyen a Hokkaido szigetét határoló Ohotszki-tenger jégzajlásának hangja áll.
Tíz évvel később egy kis francia halászfalu közvetlen közelében kétszer két sávos autóutat terveztek, melynek zaja egészen biztosan a halak elriasztását, ezzel a halászat végét jelentette volna a térségben. Az ügy, részben Murray Schafer és csapatának köszönhető médianyilvánossága miatt lefújták az útépítést.
David Dunn, kaliforniai zeneszerző és ökológus, két biológussal összefogva fenyőfák millióinak az életét mentette meg az éghajlat változása miatt elszaporodó ormányos bogarak inváziójától. A kártevők hangjainak tanulmányozását követően olyan modifikált hangok legjátszásával redukálta a bogárpopulációt, melyek megzavarják azok kommunikációját, táplálkozását, szaporodását és más alapvető viselkedéseit.
Ökológiai hangművészet
Az ökológiai hangművészet önálló művészeti ággá alakulását a World Soundscape Project inspirálta. Tárgya az ökológiai kérdések iránti elkötelezettség, mely több formát ölthet. Lehet egy hangmű elektronikus, elektroakusztikus, konkrét zenei, radiofonikus, de lehet hangszobor, installáció vagy helyspecifikus alkotás is. A következőkben bemutatok néhányat a legfontosabb művek közül.
A fémcsövekből épült Singing-ringing tree hangját a szél mozgása adja. Alkotói Mike Tonkin és Anna Liu.
A zadari Nikola Bašić által megálmodott tengeri orgona hangjait a hullámzó tenger adja. A mű az átadás évében elnyerte a European Prize for Urban Public Space díjat.
A RUUP nevet kapta az észt erdőkben elhelyezett óriásmegafonok projektje, mely felhangosítja az erdők hangjait a túrázók számára. Alkotói Tõnis Kalve, Ahti Grünberg designerek és Birgit Õigus belsőépítész.
Zimoun műveinek alapja a hétköznapi tárgyak és anyagok hangjai, pl. botok és kartondobozok kongása, fémrudak csengése vagy papírzacskók csörgése. A tárgyakat elektromotorok mozgatják. Különlegességét a látvány és a hangzás összhangja és szinkronban mozgása adja.
Amanda Ghassaei Ambient synthesis hangszobra egy fényérzékeny technológiával készült. A szobor reagál a fényviszonyok változására, hangját és a kijelző pixeles mintáit eszerint változtatja.
A művészi koncepcióban és érzékszervekre ható ingerekben is gazdag és komplex alkotások rámutatnak az egyre fokozódó klímaváltozás, az urbanizáció, modernizáció és az érintetlen természeti területek csökkenésére, mely nagy károkat okoz kulturális kincseinknek, többek között a hangtájaknak. Fontos, hogy lássuk, nem kizárólag féltve őrzött javaink szenvednek sérüléseket, de az emberiség életminőségére is negatívan hat romlásuk vagy hiányuk. A művek célja, hogy olyan jelenségeket nagyítsanak fel, melyek mindennapi életvitelünkhöz képest nem elég feltűnőek ahhoz, hogy figyelmet szenteljünk rájuk és önállóan csodáljuk aztokat.
Erdélyi Zsófia
Kiemelt kép, fotók: google.com