Matthieu Le Sourd, ismertebb nevén Maotik francia multimédiaművész. Digitális installációit és egyéb audiovizuális megjelenítési formáit rendszerint a technológia és a művészet metszéspontjában képzeli el és valósítja meg. Jellemzően számítógépes technikákat, algoritmusokat használ például természeti jelenségek valós időben történő ábrázolásához.
Egyik híres kiállítása a FLOW nevet kapta 2017-ben. A linzi ARS Electronicában a tengerszint növekedését és csökkenését ábrázolta, s ezekhez használt valós időben rögzített (real-time) adatokat.
Hogy mi is az a real-time data? Maotik egy olyan adatbázishoz nyert hozzáférést, ahonnan a tengerszint, a hőmérséklet, az árapály-együttható, a páratartalom, a szélerősség, a szélirány, a holdciklus, az időjárás, a hely és a napszak adatait nyerheti ki. Ezen adatok alapján, a TouchDesigner nevű szoftver segítségével generálta azokat a 8k-s kijelzőn látható hatalmas hullámokat, amik installációjának főszereplői.
Az így megjelenített hullámzás amolyan interaktív elmélyülést tesz lehetővé a látogatók számára. A tengervíz hőmérsékeltét, páratartalmát, a Hold gravitációs erejét és az ezeket érzékelő embert kívánja egy térbe sűríteni, s ehhez hangeffekteket is használ. Célja, hogy az ember ebben az intelligens adatkörnyezetben elmerülve képes lehessen absztrakt módon értelmezni az árapály hétköznapi, mégis a tudománnyal szorosan összefonódott jelenségét.
„Az óceán lehet pihentető és játékos, de ugyanakkor veszélyes is. Olykor mintha figyelmeztetné az embert, hogy milyen apró is a természethez képest” – mondta Maotik az ARS Electronica blogjának.
A real-time data használatával minden kép, minden állapot egyedi és utánozhatatlan lesz. A hangtervezés is olyan, hogy a természeti jelenség középpontjába helyezi az embert.
Maotik alkotásait világszerte ismerik. Olyan nemzetközi fesztiválokon és intézményekben mutatták be installációit, mint a Mutek, a Sonar, a riói Oi Futuro, az Art Basel, a Frieze London, a FIAC Paris, a prágai Signal Festival, a londoni British Film Institute, a Miraikan Science Museum Tokióban, a szöuli B39 vagy a berlini Funkhaus.
Vasvári Magor
kiemelt kép forrása: Designboom