Hogyan készül II. rész– Hajas Katinka írása

Hajas Katinka első naplóbejegyzése óta jelentős fejlődést ért el a mozgó installáció készítése terén. Az alkotói folyamatban néhány kihívás is felmerült, azonban a művész sikeresen vette az akadályokat.

A kísérletezés során újabb nyomtatási teszteket készítettünk. A forma lezárásához a nyomtatás során belső támasztéknak töltelék anyagot használtunk. Sajnos ezt a belső terhelést és a nyomtatás utáni felületkezelést nem minden esetben bírta el a kinyomtatott forma. További problémát okozott, hogy az elem lezárása során a nyomtatott forma még töltelék anyaggal sem tud elég pontosan záródni. Mivel a szobor ezen a domború felületen fog körkörösen mozogni, fontos egy nagyobb mértékű pontosság, hogy a mozgás során ne változtassa a helyét az esetleges formai egyenetlenségek miatt.

A szobor formai lezárására azt a megoldást találtuk ki, hogy az edény íves részéről elkészítek egy gipsz negatívot, amibe aztán belenyomtatjuk a formát.  

A negatívba nyomtatás elve jól működött. A kész elemmel kapcsolatban felmerült az egyensúllyal kapcsolatos kérdés a belső mozgatórendszer szempontjából. Az egyeztetések során arra jutottunk, hogy egy olyan formát kell létrehoznunk, ami egyensúlyi helyzetéből kibillentve, mozgás után álló helyzetbe visszaáll.  Ehhez elkészítettem pár metszetet és egy méretarányosan kicsinyített gipsz makettet, aminek segítségével az egyensúlyi helyzetet vizsgálni lehetett.

Gipsz negatívba nyomtatás
A már kinyomtatott betonelem mozgás közben

Hajas Katinka

A cikkben szereplő fotókat és videókat a szerző készítette