„Nem lesznek művek, mert nincs hozzá tér” – Nagy Gergely előadása

November 7-én Nagy Gergely író, művészetkritikus, az Artportal és az OFF-Biennále (társ)alapítója, A Mű című művészeti folyóirat főszerkesztője mesélt kommunikáció mesterszakos hallgatóknak a Vizuális kreatív iparágak működése című kurzus keretében.

Nagy Gergely számára nem volt ismeretlen az E épület nosztalgikus bája, ugyanis a 80-as években alapított, gimis haverokból álló underground együttesének, A Cégnek ősfelállása itt adta utolsó koncertjét. Mint mondja, „a rock&roll-t nem lehet a végtelenségig csinálni”, így egy ponton abbahagyták a közös zenélést. Bár sokan ebbe az irányba mentek tovább, őt mindig inkább a szöveg érdekelte, a basszusgitárt ezért tollra, majd klaviatúrára cserélte.

Művészettörténész édesanyja mellett már egészen kicsi korától nagy dózisban kapott a kiállítások és műtermek forgatagából, ezért felnőtt fejjel a dramaturgia szak elvégzése és némi online sajtóban szerzett tapasztalat után adta magát, hogy ezen a területen írjon. Ez idő tájt indult a HVG Kiadó Műértő című lapja, ahol elkezdte felfedezni a számára izgalmas témákat: érdekelte a művészeti intézményrendszer, a kultúra, művészet és politika viszonya (mostanában ebben a témában folytat doktori tanulmányokat), de volt sorozata a leghihetetlenebb magyarországi gyűjteményekről is, melyek nem feltétlenül műkincsekből álltak, hanem olykor kenyércédulák vagy borotvakellékek voltak a középpontban.

Közben nagyot fordult a hazai művészeti élet, nyugati mintára meghonosodott a projekt alapú szerveződés, míg a közintézményi szféra teljesen elvágta magát a nemzetközi vonaltól. A strukturális cenzúra szép lassan elérheti, hogy nem lesznek művek, mert nincs hozzá tér. Erre válaszul jött létre az OFF-Biennále Budapest alapítói között Nagy Gergellyel, ami mára a kelet-közép-európai régió legnagyobb független művészeti eseményévé vált. Célja a független művészeti színtér megerősítése, hogy a kortárs művészeknek legyen lehetősége párbeszédet kezdeményezni korunk sürgető társadalmi, politikai és környezeti kérdéseiről.

Nagy Gergely részt vett az Artportal kortárs művészeti webzine tartalmi és szerkezeti megújításában is. Néhány évvel ezelőtt artportalos kollégáival létrehozta az East Art Mags programot, mert meggyőzőpdése szerint a transzlokális együttműködésekben óriási potenciál rejlik. Ebben a programban újságírói rezidenciaprogramokon keresztül valósult meg a kulturális sajtó tudás- és (erő)forrásmegosztása, és a tartalomcsere mellett a közös alkotás is szerepet kapott.

Az újságírás az évek során a hivatásává vált, így nem volt kérdés, hogy a megszűnő Műértő helyére lépő, A Mű című online folyóirat főszerkesztőségét elvállalja. A csapásirány megmaradt: művészetről írnak érthetően, úgy, hogy az a szakma számára is releváns legyen. A régi, nyomtatott Műértő papírjának eredeti tojáshéj színe tovább él az online térben, de közben igyekeznek lépést tartani a legújabb trendekkel.

Deli Csenge

Kiemelt kép: https://artportal.hu/