Az NFT-k (non-fungible tokens) robbanásszerű térhódítása nem csupán a digitális művészetek világát rengeti meg, hanem egy újfajta lehetőséget kínál a divatipar számára is. A tervezők innovatív technológiát kapnak a kreativitásuk megélésére, a metaverzum felhasználói pedig digitális avatárjaikat képesek új, a fizikai és digitális tér elmosódásával öltöztetni. Az NFT-k által támogatott virtuális divat tovább erősíti a tokenek létjogosultságát az egyediség és visszakövethetőség igazolása terén, és a divatvilágban új irányokat nyit meg a digitális kreativitás és önkifejezés dimenziója mentén.
Korábbi blogbejegyzéseinkben érintettük már az NFT témakörét, most azonban azzal foglalkozunk, hogy a kriptovilág miként jelenik meg a divatiparban. A tokenek a blokklánc-technológián alapulnak. A blokklánc egy olyan elosztott adatbázis, amelyet egy számítógépes hálózat pontjai kötnek össze egymással. Ez a lánc digitálisan képes az információkat tárolni, tranzakciókat nyomon követni. Fontos tulajdonsága még, hogy a blokkláncon tárolt adatok megváltoztathatatlanok, egyediek.
Az NFT-k tulajdonképpen olyan kódsorokat fednek, amelyek hozzá vannak kapcsolva egy-egy digitálisan létező képhez/videóhoz. Ezek a virtuális okiratok bekerülnek a fő blokklánchálózatba, és így nyomonkövethető minden tulajdonságuk.
Ezeket a digitális tokeneket általában a képzőművészethez kötjük, hiszen jelentős változást hoztak a digitális műalkotások megítélése terén, főként a legsajátosabb tulajdonságuknak köszönhetően, ami a teljesen egyedi kódsor miatti egyediség és ez alapján a tulajdonosok visszakövethetősége. A hirtelen siker miatt több terület is felfigyelt erre a világra, így nem meglepő, hogy szépen lassan a divatipar is meglátta az új technológia lehetőségeit, és egy paradigmaváltás vette kezdetét.
Hogyan kapcsolódik össze a divat és a metaverzum?
A metaverzum egy olyan kollektív, virtuális tér, amelyet a virtuálisan feljavított fizikai tér és a digitális valóság konvergenciája hoz létre. Ez a virtuálisan létező hely sokszínű lehetőséget kínál a digitális divat számára. Az NFT-k nemcsak olyan digitálisan elérhető forrásokhoz kapcsolódnak, mint képek vagy videók, hanem digitálisan, a metaverzumban elérhető ruhadarabokhoz, cipőkhöz, és különböző kegészítőkhöz is. A virtuálisan elérhető ruházatok, kiegészítők és egyéb divatcikkek tokenizálásával az NFT-k egyedi identitást, nyomon követhető származást és ellenőrizhető tulajdonjogot biztosítanak a daraboknak. Ezeket az egyedi NFT-ruhákat virtuálisan viselhetik a metaverzum felhasználói digitális énjükön. Az az egyediség és exkluzivitás, amit a tokenek biztosítanak, a divatrajongók új generációját szólítja meg, akiknek a digitális jelenlét már éppen olyan fontos, mint a való életben való öltözködés.
Viselhető virtuális művészet?
Az említett metaverzumban a viselhető NFT-k azok a digitális darabok, amiket az avatar visel. Ezek a fajta NFT-k is a blokkláncon keresztül keletkeznek, és ott is tárolhatóak, illetve kereskedni is ilyen módon lehet velük.
Az NFT-divatdarabok létrehozása és terjesztése elmossa a fizikai és digitális művészet közti határvonalat. A hagyományos divatvilágon túlmutató trend, a virtuális divat új kapukat nyit meg a tervezőknek és fogyasztóknak egyaránt. A tervezők teljesen innovatív módon léphetnek be a kreativitásuk fejlesztésével, olyan szabadságot kapnak a tervezésben, amely a fizikai valóságban nem megvalósítható. A felhasználók új felületeken tudják egyre jobb minőségben öltöztetni virtuális énjüket.
A figitális (fizikai és digitális) darabok megjelenése
További lehetőség a virtuális divatágban a fizikai és digitális határ elmosódása. A figitális divat alapvetően olyan ruhadarabokat, kiegészítőket és viselhető tárgyakat foglal magába, amelyeket arra terveztek, hogy áthidalják a virtuális terek – például a metaverzum – és a valós világ közötti szakadékot. Ezek a tárgyak gyakran tartalmazzák a kiterjesztett valóság (AR), a virtuális valóság (VR) elemeit, fokozva viselőjük érzékszervi élményét.
A figitális darabokat a metaverzum felhasználói személyre szabhatják avatarjuk számára. A fizikai térben viselhető ruhák a digitális technológiákkal egészülnek ki és integrálódnak. Például beépített okos érzékelőt kapnak, vagy egy exkluzív kódot, ami által a virtuális énjük is viselheti az adott darabot. A figitális NFT-k sokkal átláthatóbbá teszik ezt a rendszert is, hiszen megváltoztathatatlan tulajdonjogi nyilvántartást biztosít, így kizárja a hamisítás lehetőségét.
Az NFT divatdarabok és a metaverzumban használt ruhák nem jelentik a fizikai divat végét, csupán újfajta kísérletezési lehetőséget kínálnak, tehát a kettő – fizikai és virtuális divatvilág- nem zárja ki egymást. A digitális divat nem szól mindenkihez, de nem árt tudni arról, hogy a tervezők már a virtuális tér több csatornáján is megjelenítik alkotásaikat, és vannak olyan tervezők is, akik kizárólag a digitális térben létező márkákat hoznak létre.
Kele Fanni
Képek: Unsplash, The Fabricant