Hol kezdődik és hol ér véget a valóságunk?

Technológia és művészet viszonyát járja körül Ágnes Mócsy és Ira Livingston The Unforseen (Az Előreláthatatlan) című munkája, amely a New York-i Pratt Intézet MSCI Galériájában szerepelt 2019 decemberében.

Sok irodalmi mű, film felteszi a kérdést, hogy az általunk tapasztalt valóság az igazi valóság-e, nem szimuláció-e a világunk, amelyet egy másik civilizáció vagy mesterséges intelligencia hozott létre? A pop-kultúrából és a magas művészetekből ugyanúgy hozhatunk példát, gondoljunk csak Lewis Carroll Alízára, Dsuang Dszi álmára, A Truman Show-ra vagy akár a Rick és Mortyra.

Az Előreláthatatlan azt vizsgálja, hol ér össze a színlelt és a valóságos világ, valamint ennek a kapcsolatnak a filozófiai, etikai és kulturális vonatkozásaival is foglalkozik. A művészek egy kétcsatornás videóinstallációt hoztak létre, amelyben párhuzamosan két szereplő történetét követjük két különböző, de valamelyest mégis összetartozó világban, amelyek egyszerre tűnnek valóságosnak és virtuálisnak is. Majd mindkét szereplő leveszi a VR szemüvegét, amely alatt a párhuzamos film szereplője van. Nem tudjuk meg, melyik valóság az igazi – ha egyáltalán valóság a kettő közül bármelyik.

A fotók a 2019-es kiállításon készültek. Steamplant

A munka a Patt Intézet Steamplant programjának keretében készült, mely a tudomány, a technológia, a matemaika és a művészetek együttműködését ösztönzi.

Nagy Andrea

Kiemelt kép: Részlet a kiállításról. Steamplant