Sokoldalú technológia és társadalmi felelősségvállalás az USA nyugati partján

Az USA több pontján foglalkoznak a technológia és a művészet kapcsolatával valamilyen szempontból, közülük mi is bemutattunk már egy szeletet a New York-i Pratt Intézetben és a Kaliforniai Egyetemen folyó munkából. Ez alkalommal a nyugati part egy másik központjával, a LACMA (the Los Angeles County Museum of Art) programjával ismerkedhetünk meg.

A Csendes-óceán partján található LACMA közel 149 000 tárgyból álló gyűjteményével az Egyesült Államok nyugati részének legnagyobb művészeti múzeuma. A művészettörténet sok oldalának bemutatása mellett a LACMA olyan új és váratlan nézőpontokból állít ki és értelmez műalkotásokat, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek a régió gazdag kulturális örökségére és az etnikai sokszínűségre. Kísérletező szellemük a művészekkel, technológusokkal és szakértőkkel folytatott munkában is megmutatkozik. Ezek az együttműködések is ösztönzik azokat a nem egyszer úttörő regionális, nemzeti és globális partnerségeket, amelyeknek célja a gyűjtemények és programok megosztása, új közönség bevonása.

A mostani rezidenciaprogram a LACMA eredeti Művészet és Technológia programjának (ami 1967 és 1971 között működött) szellemiségéből inspirálódik, amely művészeket és dél-kaliforniai technológiai vállalatokat hozott össze. Az Art + Technology Lab a LACMA-ban a művészek elképzeléseit innovatív technológiával támogatja. A szponzorok révén a Lab ösztöndíjakat, természetbeni támogatást és múzeumi helyszíneket biztosít új művészeti projektek kidolgozásához. Az Art + Technology Lab keretében eddig több mint 40 művész kapott ösztöndíjat a világ minden tájáról, többek között Finnországból, Ghánából, Írországból, Koreából, Mexikóból, Svájcból, az Egyesült Királyságból és az Egyesült Államokból is.

A LACMA a 2022-es évre is meghirdette pályázatát, ahol a pályázatok elbírálásánál a főbb kritériumok például a művészi érdemek, a közönség bevonásának lehetőségei, valamint az adatok, módszerek és/vagy modellek javasolt formái voltak, és hogy azok más művészek számára is érdekesek lehetnek-e.

Kelly Akashi szobormunkája

A 2022-es program egyik művésze Kelly Akashi, aki olyan új mikroszkopikus képalkotó technológiát, például röntgenlézereket és mikroCT-szkennelést alkalmaz az adatok rögzítésére, melyket aztán szobrászati formákká tud alakítani. A művész a fotográfia területén is képzett, így szeretné a szobrászat és a technológia ilyesfajta kapcsolatát kiterjeszteni és kísérletezni az összegyűjtött adatok materializálásával.  Projektjének címe Fissures [Repedés].

Nancy Baker Cahill a micéliumhálózatok elosztási rendszerének igazságosságát vizsgálja, összehasonlítva őket a jelenlegi elosztási technológiákkal. A blockchainre, a decentralizált autonóm szervezetekre (DAO-k) és a Web3 internet gondolatára összpontosítva azt fogja keresni, hogyan lehetne ezeket a technológiákat a kölcsönös segítségnyújtás és jóvátétel stratégiáihoz igazítani. Cahill projektje a Substrate [Kivonat] címet viseli.

Nancy Baker Cahill, Mushroom Cloud, 2022

Lauren Lee McCarthy egy olyan előadást dolgoz ki, amely a résztvevők autójában bontakozik ki, és mely során mesterséges intelligencia irányította hangasszisztens ad vezetési isntrukciókat. A Los Angelesben megvalósuló munka a navigáció és a kockázatértékelés, az ellenőrzés és a határok elmozdulásának témáit járja körül. McCarthy projektjének címe Drive-Thru [Átvezetés].

Daniel R. Small Techne [Tekhné] című projektje során a filozófia, a zoológia, az asztrofizika, a bolygótudomány, a robotika és a mesterséges intelligencia területén születő kutatásokra épülő dokumentumfilm-sorozatot rendez. A sorozat célja, hogy a kutatókat összekapcsolja a kortárs művészek kérdéseivel, miközben azt is körüljárja, hogy a “művész” szó hogyan vált a filozófiában, a régészetben, a kulturális antropológiában, a jogban, a biológiában, a technológiában is az új gondolatok kiötlőjének metaforájává.

Az idei résztvevők projekttervei alapján is láthatjuk, hogy nagyon szerteágazó programról van szó, ahol legtöbbször az innováció a fő mozgatórugó, de nemcsak a művészeti megoldások különfélék, hanem az alkalmazott technológiák is.

Sebő Katalin

Forrás: https://www.lacma.org/lab
Kiemelt kép: https://www.discoverlosangeles.com/things-to-do/los-angeles-county-museum-of-art-lacma